Klik sini..

Wednesday, June 3, 2009

Teksi..Teksi..Teksi...

Kali ni aku nak bercakap tentang pengalaman aku dgn pak cik teksi semenjak aku di Melaka.. Maklumlah, dah belajar kat Melaka. takkan Pahang plak. Memandangkan aku ni masih lg student, ditanggung sepenuh masa oleh mak ayah dan ptptn ini bermakna pengangkutan aku secara tak rasmi hanyalah bas dan teksi..

Cakap pasal teksi, al-kisah..

Aku, Laily, Zack dan Eca nak pi Tesco berdekatan Melaka Sentral.. So, sbb nak nek bas jauh tambah2 plak cuaca yg sgt terik(pukul 3ptg!) so, kitorg thn pakcik teksi.. Turun jek kolej, nampak dah pak cik teksi..

Pak Cik Teksi A: "Nak pergi mane ni?"
Kami: "Tesco berapa pak cik?"
Pak Cik Teksi A: "RM5"


Settle! Kitorg tros bergerak ke destinasi lps 20mnt. Lps dah bli brg2 keperluan+penat+panas+berpeluh2, kitorg tahan teksi sekali lagi (brg byk sgt2 la, bkn malas k)..
Pak Cik Teksi B: "Nak blk mana?"
Kami: "K. Tun Mamat. Bape tambang pak cik?"
Pak Cik Teksi B: "RM10"
Kami:"Aik, selalu kitorg dpt RM8 jek, tak bleh murah lagi ke pak cik?"
Pak Cik Teksi B: "RM6/RM8 mmg tak bleh la nak"

So, kitorg terpaksa la amik memandangkan tak de pak cik teksi yg 'sudi' hantar kitorg.. Ceh, dekat je pun, tak sampai 20mnt.. Pun tak leh tolak ansur.. Cekik darah.. Sabor je la.. Malas dah berkira.. Janji dpt blk cepat.

Bgi yg aku tgk, berlambak btul pakcik teksi kat Melaka nie.. Ada yg duduk jek bwh pokok sambil tunggu customer, ada gak yg berlegar2 kat tempat org ramai.. Bgi yg rajin, siap tanya lagi. Nmpaknye mmg susah gak pak cik teksi nak cari makan yek..Tau je la tambang teksi mahal..huhu


Apapun, aku tetap berterima kasih kat diorg.. Tanpa diorg, lambat la aku pegi kampus waktu tertinggal bus dulu, hehe.. Ni semua gara2 tido lewat waktu presentation. Servis tetap ade beb..


p/s: Bile la nak ada kete sendiri ni? InsyaAllah..

3 comments:

~FaRiDzUl LaILy FuDzALi~ said...

hahaha...cian kite time tue kn?sdgkn pakcik teksi tue knl ktorg tau!!

ファラ 'aqila said...

ho ho teksi kat melaka ,mmg sgt sgt mahal..aku pun xtau kenapa...kat tempat lain ok jek...

tp terPAKSE naik..huhu

pudding pie said...

to laily,
tu la..mmg tak patut pak cik..
setakat bpe mnt lg mhl plak!
nk mrh btol...

to Aqila,
biase r tue..
ni kan bandar perlancongan..
mcm nk tunjuk jrk signboard ke pape,
kitorg ni student ag la..mne de dwet byk2..huhu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin