Klik sini..

Friday, July 24, 2009

Bila Mati Makin Dekat



Aku tersentuh.



Baru je abis membace novel English, "A Thousand Tomorrows" daripada Karen Kingsbury. jek 1st time baca karya penulis ni. Belum sgt mengenalinya lagi.


Novel ni bukan la novel thriller ataupun love story yg sering aku baca. Tapi novel yg menyentuh hati. Touching la senang citer. Aku bukannya peminat genre touching2 nie, sbb bleh buat mood aku lari bratus ela.. isk.isk..


Mula2 ingat nak bace separuh jek tapi makin lama dah tak boleh nak stop. Sebab cerita ni makin lama makin besh. Aku batalkan niat.


Kisah tentang Cody Gunner & Ali Daniels yg berbeza pandangan tentang hidup. Ali Daniels ni ada penyakit Lung Cancers a.k.a. Cystic Fibrosis. Ali teringin sgt nak menang dlm pertandingan, hidup normal macam org lain tapi penyakit die plak makin kritikal. Diorang bertemu dan akhirnya bercinta. Hero ni sanggup dermakan sebelah lung dia semata-mata nak bersama Ali agar hidup Ali dipanjangkan hingga 3 tahun. sob..sob =(


Tentu takut bila tau kematian sedang menghampiri kan?? Detik2 kematian dan semangat Ali utk teruskan hidup buatkan aku terfikir. Itulah yg aku rasa bila byk prkara yg belum aku capai sdgkan jangka hayat utk hidup tinggal beberapa ketika jek..


Novel ni mengingatkan aku kembali kematian boleh berlaku bila2 masa sahaja. Mati tidak memilih usia, masa ataupun sesiapa jua. Semuanya hanya Allah sahaja yang tau. Rahsia. Sungguhnya dunia ni hanya tempat persingahan. Kita yg memilih berakhirnya hidup kita. Jadi isi hidup kita dgn sebaik-baiknya.


Sebagai peringatn utk diriku yg sering alpa ini.. Ada org senang2 jek nak mati, tp ada org lain ditakdirkan utk mati tanpa sempat utk menikmati hidup lbh lama.. Berbaloi ke??



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin